سرفصلهای جهان‌شناسی توحیدی

با سلام فایل جهان‌شناسی توحیدی برای مطالعه جلسه بعد ارسال می‌گردد

از اینجا بردارید و برای جلسه یکشنبه سوم دی ماه مطالعه بفرمایید

چند آدرس جهت آشنایی با دیدگاه ادیان پیرامون توحید

با سلام . 

چند آدرس زیر رو با یه مرور اجمالی پیدا کردم ، به این امید که دوستان تا جزوه  ی جدید روی وبلاگ قرار بگیره  تاملی کنن و  به یه جمع بندی اجمالی  پیرامون اصل طرح و کیفیت  ارائه ی  دیدگاه ادیان  پیرامون توحید  برسیم .

  1. آموزه ی توحید در ادیان ابراهیمی 
  2.  http://noorhekmat.blogfa.com/post-21.aspx 
  3. http://arefeh.persianblog.ir/post/5 
  4.  http://adyan.porsemani.ir/node/1011  
  5. شکل ‌گرفتن توحید
  6. بررسی و مقایسه توحید ذاتی در قرآن و عهدین  

اگر دوستان منابع دیگری مد نظر دارند در قسمت نظرات همین پست  یا با پست جدیدی  در اختیار قرار بدن ممنون می شم .  

با تشکر  

بیانات مرحوم نجابت در مورد مقام معظم رهبری

بیانات شنیدنی  عارف واصل مرحوم آیت الله نجابت شیرازی درباره مقام معظم رهبری 

اینجا کلیک فرمایید

رقبای حکمت

با سلام 

در جلسه ی هفته ی گذشته ، بحثی با  عنوان  رقبای در مباحثه طرح شد که از طرف بنده ، بعنوان مثال به تفکرات مرحوم ع ص  اشاره شد .

از آنجایی که بنا بر این بود که دوستان مستندات مرتبط با مباحث پیشنهادی خود را در اختیار گروه قرار دهند تا در صورت نیاز مورد مباحثه قرار گیرد ، و از طرف دیگر چون حقیر اشراف لازم را برای ارایه ی نظرات ایشان نداشتم به نظرم رسید این فایل را که توسط جناب حجه الاسلام غنوی از شاگردان ایشان ،به عنوان یادکردی از استاد فقیدشان قلمی نموده اند ؛ خدمت دوستان ارائه کنم  . 

البته قاعدتا توقع از  این متن ، آشنایی با کلیات آراء و روش پیشنهادی ایشان  در عرصه ی نظام معرفتی و تربیتی اسلام  خواهد بود  ؛ولی اگر دوستان متن دقیقتری که بتواند در خصوص  موضوع مباحثات گروه کارایی داشته باشد حتما استقبال می شود. وبگاه استاد صفایی حائری هم می تواند منبع مطالعه بیشتر در این زمینه برای دوستان را فراهم کند .


در ضمن تفکرات فرهنگستان هم توسط جناب آقای عبداللهی به عنوان مثال دیگری از رقبای زنده ی حکمت در عرصه ی اندیشه ی دینی -خصوصا در فضای دانشجویی - طرح شد ، از دوستانی که منابع  لازم را برای طرح در مباحثات  را در اختیار دارند دعوت می شود که مطالب مربوطه را در وبلاگ در اختیار دوستان قرار دهند .

باتشکر 


مراتب القای معارف(توحید)در قرآن از دیدگاه استاد تحریری حفظه الله

با سلام  

دوستان می توانند  کتاب "آسمان توحید و معرفت" که توسط حضرت استاد تحریری حفظه الله تالیف شده را از  این آدرس (منشورات کنگره ی بزرگداشت آیت الله قاضی ره ) ،  دریافت کنند.

 مولف محترم ، در صفحات 23 الی 28 این کتاب تحت عنوان "مراتب القای معارف در قرآن " بحث  جالب و مغتنمی در مراتب القای معرفت صحیح توحیدی ، با محوریت تدبر در آیات قرآنی  - باهدف زمینه سازی معرفتی صحیح در جهت  سلوک الی الله  - ارائه نموده اند .

با توجه به نکات زیر به نظر رسید بتوان از این سبک ورود و ارایه ،در  تدوین مطالب مربوط به بحث توحید  معارف قرآن الهام گرفت :

  1. روش بکار گرفته شده، روش  تدبر در آیات قرآن و تفسیر قرآن به قرآن است.
  2. نیاز به مقدمات عقلی مفصل در اریه ی بحث ندارد و دارایی های عقل فطری مخاطبین برای همراهی تا حدود زیادی کفایت می کند .
  3. می تواند زمینه ساز سیر فکری و روحی و اثاره ی فطرت توحیدی مخاطب شود .
  4. زمینه ی موجود در قرآن برای پدید آمدن لایه های مختلف معرفت توحیدی به خوبی نشان داده شده و ظرفیت تفکر گروهی و کار کارگاهی در آموزش در متن موجود است .
  5. تا حدود زیادی به مرزهای نهایی مورد نظر اعضای گروه  -بدون تصریح به مبانی و اصطلاحات فنی - نزدیک شده است . 
  6. نظر به وثاقت و اشراف مولف  محترم نسبت به مباحث معرفتی و تربیتی ،زمینه ی مناسبی برای ارتباط گروه و آشنایی با مبانی فنی ایشان در این عرصه ها  بوجود می آید .

تقاضا اینست که دوستان نظرات خود را ذیل همین پست ( اصطلاحی که در بین وبلاگ نویسان برای اشاره به یک مطلب  مستقل بارگزاری شده در وبلاگ استفاده می شود) مرقوم فرمایید تا زمینه ی تبادل نظر خارج و پیش از جلسه  هفتگی گروه ، در حد امکانات وبلاگ فراهم شود .  

در ضمن از جناب آقای ناصریان که بنده را به این کتاب راهنما شدند تشکر ویژه می کنم .

با تشکر 

جزوه جدید توحید ذات

با سلام جزوه جدید توحید ذات استاد فلاح ارائه می‌شود 

لطفا مطالعه بفرمایید 

جزوه را از اینجا دریافت کنید

با تشکر