آخرین ویرایش جزوه ی ترم اول

با سلام 

آقای هلالیان نسخه ی جدیدی از فایل معارف قرآن ترم یک را با ویرایشهایی در بخش رویکردها -با رویکرد اعمال ملاحظات حاج آقا - آماده کرده اند که دوستان می توانند از این آدرس فایل مربوطه را دریافت نمایند .

در ضمن به دلیل فراهم نشدن زمانی برای مباحثه در هفته ی جاری انشاء الله بحث مربوطه در سرویس انجام می شود.

والسلام

پیشنویس طرح ارزیابی دانشپژوهان

با سلام 

بزرگواران مدیریت آموزش حوزه شریف زحمت آماده سازی پیشنویسی پیرامون شیوه ی ارزیابی دانش پژوهان را متقبل شده اند که می توانید نسخه ی اولیه ی آنرا از این  آدرس دریافت  فرمایید.

خواهشمند است  نکات و ملاحظات خود را  یا در قسمت نظرات همین یادداشت و یا در جلسه ی آینده ی  مباحثه ی گروه به دبیر جلسه منتقل نمایید .

با تشکر 

رابطه ی عقاید و اخلاق

با سلام 

متن ذیل یادداشتی از دوست عزیز حاج آقای خانجانی است که پیرامون رابطه ی عقاید و اخلاق ذیل بحث تاثیرات مهم عقیده در مباحث ترم اول در جلسه ی مباحثه ارائه کردند و فایل مربوطه را در اختیار حقیر قرار دادند تا در دسترس بقیه ی بزرگواران قرار بگیرد:


یکی  از آثار و نتایج  عقیده این  است  که  برای انسان در ساحت ملکات اخلاقی او تحولاتی ایجاد میکند. در آیات شریفه قران و روایات حضرات معصومین این تاثیرو تاثر بشکل دقیق وکاملی تبیین شده است .

          عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ‏ الْإِیمَانُ لَهُ أَرْکَانٌ أَرْبَعَةٌ التَّوَکُّلُ عَلَى اللَّهِ وَ تَفْوِیضُ الْأَمْرِ إِلَى اللَّهِ وَ الرِّضَا بِقَضَاءِ اللَّهِ وَ التَّسْلِیمُ‏ لِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.

          باب التّسلیم قال الله تعالى: فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ، ثُمَّ لا یَجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً.

          صبر و شکر و رضا  و  صدق و حیا و...سجایای  اخلاقی برآمده از حقیقت عقیده وایمان اند، در واقع هرچه  انسان در ساحت عقیده تنفس بیشتری داشته  باشد خلقیات وملکات اخلاقی  در او ظهور و بروز  بیشتری  خواهد داشت.

          در  کریمه بالا   از اثرات ایمان حقیقی  تسلیم  در برابر احکام الهی و دستورات حق نام برده شده است

          بر اساس کریمه من المومنین رجال صدقوا  ما عا هدوا الله  علیه  ...مقام صدق   برامده از  ایمان  است و ایمان وعقیده در مراتب  بالایش  منجر  به صادق شدن انسان در نیت وگفتار وعمل  خواهد شد.

همین طور بقیه ملکات اخلاقی  نیز برامده از  ایمان وعقیده  صحیح  میباشد  . در واقع  راز این مساله در  این نکته  هست  که در اثر  عقیده التزامات واعمال انسان وقهم او در مسیر مشخصی قرار گرفته دراثر آن ملکات  حسن شکل گرفته  و رذایل رخت بر میبندد 

دستور جلسه ی 18 فروردین 92

با سلام 

ضمن عرض تبریک سال نو و آرزوی توفیقات روزافزون برای همه ی عزیزان در سال جدید . 

بحول و قوه ی الهی اولین جلسه ی مباحثه ی گروه روز یکشنبه 91/1/18  ساعت 16 الی 19 در محل ساختمان فتوت تشکیل خواهد شد انشاءالله .

روند برگزاری این جلسه طبق روال جلسات اخیر گروه، به سه بخش  زمانی تقسیم می شود.

  1. 45 دقیقه ی ابتدای جلسه مطالعه ی جمعی بحث در مکان فتوت .
  2. 45 دقیقه ی بعدی مباحثه ی گروهها بصورت مجزا .
  3. 90 دقیقه ی پایانی مباحثه ی جمعی تمام گروه .
موضوع بحث گروه اساتید ورودیهای سال 90 - که از این به بعد به این گروه ، گروه یک اطلاق می شود-ادامه ی جزوه ی توحید ذات است ؛ که حاج آقا زحمت تکمیل آن را -با وجود مشغله های متعدد و در مدت تعطیلات نوروزی-تقبل فرمودند و آخرین تغییرات آنر در این فایل اعمال نموده اند . مباحث این جلسه در فهرست فایل با عنوان بحث جلسه ی  پنجم معین شده است است .

موضوع بحث گروه اساتید ورودیهای سال 91 -که به این گروه ، گروه دو اطلاق می شود- ادامه ی بحث تاثیرات مهم عقیده و تغذیه ی اعتقادی می باشد .

البته قاعدتا نیاز به تذکر نیست که  اشراف اساتید هر دو گروه بر مطالب مطروحه در جلسه -اعم از مباحث مشخص شده برای هر گروه -، پیش نیاز و پیش فرض شکل گیری استفاده درخور و بهینه از زمان و محضر عزیزان است .

تذکر دیگر اینکه زمان مطالعه ی ابتدای جلسه ترجیحا -در حد نزدیک به الزام- بصورت جمعی صورت می گیرد و هدف از آن صرفا مطالعه ی ابتدایی دوستان نیست ، چون فرض اینست که مطالعه ی قبلا صورت گرفته لذا این فرجه ی زمانی  زمینه ای برای رفع ابهامات احتمالی باقی مانده فایلی ، متنی یا ... و و تکمیل مطالعه و  آمادگی لازم برای بهره گیری بهتر از زمان مباحثه است. لذا خواهشمند است بزرگواران از ابتدای جلسه حضور فعال داشته باشند . 

در ضمن فایلی رو که آقا سعید در پست قبلی ارائه نموده اند ، ویرایشی دیگر از جزوه ی گروه یک است که توسط ایشان آماده سازی می شود .ایشان در این نسخه از فایل خودشان بحث توحید ذاتی در ادیان دیگر را علاوه بر زرتشت در یهودیت و مسیحیت هم مورد بررسی قرار داده اند .

با تشکر